Publications & Materials

Peer-Reviewed Articles

Jokinen, L., Balcom Raleigh, N.A. & Heikkilä, K. (2023) Futures literacy in collaborative
foresight networks: advancing sustainable shipbuilding. European Journal of Futures
Research, 11:9, https://doi.org/10.1186/s40309-023-00221-1

Pouru-Mikkola, Laura, Matti Minkkinen, Maria Malho, and Aleksi Neuvonen. 2023.
“Exploring Knowledge Creation, Capabilities, and Relations in a Distributed Policy
Foresight System: Case Finland.” Technological Forecasting and Social Change 186
(January): 122190. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2022.122190.

Pouru-Mikkola, Laura, and Markku Wilenius (2021) Building Individual Futures
Capacity through Transformative Futures Learning. Futures 132. September, 102804.
https://doi.org/10.1016/j.futures.2021.102804.

Nicolas A. Balcom Raleigh, Anna Kirveennummi & Sari Puustinen (2020) Care moves
people: complex systems and futures signals supporting production and reflection of
individual mobile utopias, Mobilities, 15:1, 54-68, DOI:
https://doi.org/10.1080/17450101.2019.1667125

Pouru, Laura & Wilenius, Markku (2018) Tulevaisuuslukutaito navigaatiovälineenä kuudennessa aallossa: kuinka integroida tulevaisuus lukio-opetukseen? Futura 3/2018.

Book Chapters

Pouru-Mikkola, Laura (2022) Tulevaisuudentutkimuksella on annettavaa kansallisen
ennakoinnin kehittämiseen. [Futures Studies has much to contribute to the
development of national foresight] In: Aalto, H-K., Heikkilä, K., Keski-Pukkila, P.,
Mäki, M., & Pöllänen, M. (eds.): Futures Studies – Basics and methods. Publications
of Finland’s Futures Academy 1/2022, Finland Futures Research Centre, University of
Turku. 428-434.

Ahvenharju, Sanna & Laura Pouru-Mikkola (2022): Tulevaisuustietoisuus ja
tulevaisuuslukutaito – kuinka kohtaamme, kuvittelemme ja käytämme tulevaisuutta?
[Futures Consciousness and Futures Literacy – how do we engage, imagine and use
futures.] In: Aalto, H-K., Heikkilä, K., Keski-Pukkila, P., Mäki, M., & Pöllänen, M. (eds.):
Futures Studies – Basics and methods. Publications of Finland’s Futures Academy
1/2022, Finland Futures Research Centre, University of Turku. 389-399.

Häyry Matti, Ahola-Launonen Johanna, Kurki Sofi, Laihonen Maarit, Porttikivi Merja,
Raleigh Balcom Nicolas, Taylor Amos, Saarenmaa Liisa, Takala Tuija, Wilenius Markku
(2021) Planeetan elinkelpoisuus, biotalous ja oikeudenmukaisuus – hyvän ja pahan
tiedon rajat [Planetary Livability, Bioeconomy, and Justice – The Limits of Good and
Bad Knowledge, in Finnish]. In: Ilari Hetemäki, Anna-Kaisa Kuusisto, Marja
Lähteenmäki, Esa Väliverronen (eds.) Hyvä ja paha tieto [Good and Bad Knowledge].
Helsinki: Gaudeamus.

Balcom Raleigh, Nicolas, and Amos T. Taylor. (2021) “Sensing and Making Sense of
Emergent BioEthos Using Futuring Games.” In Bio#Futures, edited by Emmanuel
Koukios and Anna Sacio-Szymańska, 139–64. Springer Nature.

Taylor Amos T., Balcom Raleigh Nicolas A. (2021) “Open Biofutures: The Challenge of
Maintaining Agency for Long-Term Futures.” In Bio#Futures, edited by Emmanuel
Koukios and Anna Sacio-Szymańska, 121–38. Springer Nature.

Wilenius, M. (2021). Bioeconomy as a Driver for the Upcoming Seventh K-Wave (2050–2100). In: Koukios, E., Sacio-Szymańska, A. (eds) Bio#Futures. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-64969-2_1

Wilenius, Markku & Pouru, Laura (2020) ‘Developing futures literacy as a tool to navigate in an uncertain world.’ In: Humanist Futures: Perspectives from UNESCO Chairs and UNITWIN Networks on the futures of education. Paris, UNESCO. 207-211.

Reports

OECD (2023) “A forward-looking framework”, in: The Future of Rural Manufacturing,
OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/901f85dd-en

Martyn Richards, Irianna Lianaki-Dedouli, Leena Jokinen, Nicolas Balcom Raleigh
(2020) Seeds for Growing Futures Literacy in Net-Zero Emissions Maritime Hubs
Deep Demonstration: an Analysis of the Futures Literacy Lab on Negative Emissions
Maritime Hubs 2050, held 24-25 October 2019 in Turku, Finland (Version 1.1. – 23
June 2020)

Ahvenharju, Sanna, Laura Pouru-Mikkola, Matti Minkkinen & Toni Ahlqvist (2020).
Tulevaisuustiedon lähteillä. Analyysi ennakointiraporteista ja tulevaisuuden ilmiöistä.
[Analysis of foresight reports and futures phenomena.] Publications of The Futures
Committee in the Finnish Parliament 6/20. Helsinki.

Pouru, Laura, Matti Minkkinen, Burkhard Auffermann, Christopher Rowley, Maria
Malho & Aleksi Neuvonen (2020) Kansallinen ennakointi Suomessa 2020 – Nykytilan
kartoitus, analyysi ja tulokset. [National foresight in Finland 2020 – Evaluation and
analysis of the current state] Prime Minister’s Office Publications, 17/2020. Helsinki.

Balcom Raleigh, N.A. – Pouru, L. – Leino-Richert, E. – Parkkinen, M. – Wilenus, M. (2018) Futures Literacy Lab for education – Imagining Complex Futures of Human Settlements at Finland Futures Academy Summer School 2017. FFRC eBOOK 3/2018.

Education materials

Futures Day 2020 Utopia tool for envisioning desirable futures in Finnish and in English. Materials prepared by team Minna Koskelo, Otto Tähkäpää, Laura Pouru & Annina Antinranta.

Futures Day 2019 materials for schools, municipalities and companies in Finnish and in English. Materials prepared by team Laura Pouru, Otto Tähkäpää, Minna Koskelo & Annina Antinranta.

Futures Day 2018 material: Laura Pouru & Otto Tähkäpää: Opettajan opas tulevaisuuksien tutkimiseen.

The Get That Future Lab: Futures Literacy Program for Youth in co-operation with Funzi.

Conference Papers and Workshops

June 12-13, 2019, Constructing Social Futures. Laura Pouru, Otto Tähkäpää & Minna Koskelo: Finnish Futures Day as a participatory approach to raise futures awareness and empower agency.

June 4-5, 2018, 6th International Conference on Future-Oriented Technology Analysis (FTA) – Future in the Making. Laura Pouru & Markku Wilenius: Educating for the future: How to integrate futures literacy skills into secondary education. 

Blog posts

March 3, 2020 Laura Pouru: Tulevaisuuspäivä murtaa tulevaisuuden myyttiä. Futures Day blog.

September 8, 2019 Markku Wilenius: There is a great awakening taking place. Markku Wilenius Blog.

June 15, 2018, Laura Pouru & Markku Wilenius:  From schools to peer-to-peer -learning. How to live in Learning Intensive Society? FFRC Blog.

April 5, 2018, Otto Tähkäpää & Laura Pouru: Koulujen Tulevaisuuspäivästä eväitä tulevaisuuslukutaidon kehittämiseen. University of Turku Blog.

March 13, 2018, Laura Pouru & Otto Tähkäpää: Me kaikki tarvitsemme tulevaisuuslukutaitoa. Sitra Guest Blog.

March 8, 2018, Markku Wilenius: Education on tectonic shift: from basic needs to active skills. Unesco Chair in LSFE Blog.

September 26, 2017, Laura Pouru: Miksi tulevaisuuksia kannattaa tutkia koulussa. Unesco Chair in LSFE Blog.

Appearances in the media

August 4, 2019, Markku Wilenius presented our work in an interview by  Finnish Broadcasting Company YLE: Tulevaisuustutkija Markku Wilenius tietää, että 10 vuoden päästä elämme täysin erilaisessa maailmassa: “Suuri herääminen on selvästi tapahtumassa”.

May 27, 2019, Summary of the second Finnish Futures Day is published in Finland Futures Research Centre’s newsletter Futuuri 2/2019.

August 6, 2018, Laura Pouru was interviewed by the leading Finnish newspaper Helsingin Sanomat about the future of the starting class of first-graders: Tällä viikolla aloittavat koulunsa vuonna 2011 syntyneet suomalaislapset – Heitä odottaa entistä monimutkaisempi maailma, sanoo tutkija.

May 31, 2018, Summary of the first national Futures Literacy Day for Finnish Schools is published in Finland Futures Research Centre’s newsletter Futuuri 2/2018: Koulujen Tulevaisuuspäivä johdatteli oppilaita ja opettajia tulevaisuuslukutaidon äärelle

April 18, 2018, Laura Pouru & Otto Tähkäpää, the founder of Tulevaisuuskoulu (School of Future) discuss about the importance of futures literacy for young people: YLE: Tutkijat: Nuoria täytyy valmentaa kohtaamaan tulevaisuus – “Moni päätyy työhön, jota ei ole vielä olemassa”

January 27, 2018, Markku Wilenius introduces futures literacy and futures teaching at Educa fair (the leading event for education and training sector in Finland) YLE: Tulevaisuudentutkija: Pahinta on, jos nuoret alkavat pelätä maailman muuttumista – nuoret tarvitsevat taitoa lukea tulevaisuutta

October 14, 2017, Markku Wilenius discusses about futures education and other current futures topics in a National Geographic TV Finland interview: